Veranderingen in Mailchimp
Het mailingprogramma Mailchimp wijzigt onder andere hoe ze de contacten tellen in je mailinglijsten.
Dit is goed en slecht nieuws voor je gratis Mailchimp account.
Eerst het slechte nieuws:
Onder je contacten die meetellen voor je gratis account (onder de 2000 contacten) vallen ingeschreven, uitgeschreven en transactionele (oftewel e-commerce) e-mailadressen. Alle anderen, waaronder dus nu ook gearchiveerde contacten, tellen niet mee.
Contacten archiveren
Je kunt te allen tijde je contacten archiveren. Hierdoor behoudt we je gegevens. Waarbij je voorheen oude lijsten verwijderde omdat je onder de 2000 contacten wilde blijven, kun je ze nu met gegevens behouden! Dit is goed nieuws
Wanneer er iets in het profiel van je gearchiveerde contact wijzigt; hij/zij schrijft zich in voor een andere groep of koop toch weer iets via je webshop dan wordt dit contact automatisch weer actief en telt dus weer mee. Met gearchiveerde contacten kun je niets doen in Mailchimp totdat je ze weer actief maakt. Dit is dus een beetje slecht nieuws. Het kan voorkomen dat je net onder de 2000 contacten zit doordat je een aantal contacten hebt gearchiveerd. Als deze contacten zelf iets aanpassen in hun profiel, tellen ze automatisch weer mee en kan het zomaar zijn dat je die maand ook automatisch een factuur krijgt.
Zo staat het in de Standard Terms of Use van Mailchimp:
You may have several types of contacts in your Mailchimp account, but only contacts that you can engage through the Service count as contacts in your “audience” for purposes of your Monthly Plan or Free Plan. Subscribed, unsubscribed, and transactional (or e-commerce) contacts count towards your audience. Cleaned, pending, reconfirmed, deleted, and archived contacts do not count towards your audience. You may elect to archive contacts at any time, but any profile changes for an archived contact (whether initiated by you, the contact, or an integration) will automatically unarchive that contact. You cannot engage in any activity through the Service with archived contacts unless and until they are unarchived. If a contact is unarchived, it will immediately count towards your audience for your current billing cycle and any future billing cycles unless and until archived again.
Archive contacts to remove them from your marketing audience without losing any data. This is helpful if you have lots of duplicate, outdated, or inactive contacts who don’t interact with your campaigns. If you change your mind or want to try a new strategy, you can always unarchive them later.
Gratis Mailchimp account
Ook goed om te weten:
Als je boven de 2000 contacten en/of 10.000 mails per maand komt en je moet gaan betalen, krijg je eenmalig de mogelijk om weer terug te gaan naar het gratis account (wanneer je weer voldoet aan de voorwaarden). Ga je daarna nog een keer over de limieten heen, dan krijg je geen gratis account meer.
If you exceed your Free Plan limits, or otherwise upgrade your account to a paid Monthly Plan, you’ll only be provided one complimentary downgrade to the Free Plan (provided your sending volume and audience numbers drop down to the Free Plan limits again). If you go over the limits for the Free Plan more than once, you’ll no longer qualify for the Free Plan, even if your future sending volume and audience numbers are within the limits of the Free Plan.
Bovendien zijn ook andere voorwaarden waardoor je Mailchimp gratis kunt gebruiken gewijzigd.
- Het gratis abonnement:
- tot 2.000 contacten and 10.000 verzendingen per maand met een dagelijkse limiet van 2.000
- 1 mailinglijst (audience)
Voorheen kon je onbeperkt lijsten aanmaken als je maar onder de 2000 contacten bleef. Nu mag je maar 1 lijst maken! Heb je al meerdere lijsten dan blijven deze bestaan maar je kunt geen nieuwe meer maken. - 1 gebruiker met beheerdersrechten
- Basis e-mail sjablonen
- Enkele automatische e-mail
Een maand geleden heeft Mailchimp ons lekker gemaakt met de Automated e-mails. Helaas is een reeks automatische e-mails nu alleen beschikbaar als je een betaald abonnement hebt… - Basis rapportage
Maar gelukkig voor organisaties in de non-profit sector zoals musea, archieven, bibliotheken, theaters, festivals, scholen ect. biedt Mailchimp de mogelijkheid om korting te ontvangen op de maandelijks abonnement.
Mailchimp offers a 15% discount to nonprofits and charities. To request the discount, sign up for a free account, and contact our Billing team with your username and a link to your organization’s website.
Wil je meer leren over Mailchimp, aarzel dan niet om geheel vrijblijvend contact met mij op te nemen!