Mijn ervaringen met Mailchimp en een korte geschiedenis

Mijn eerste ervaringen met een ESP oftewel een e-mail service provider / e-mailmarketing waren niet met Mailchimp. In deze blog vertel ik een korte geschiedenis hoe ik er toe ben gekomen om Mailchimp hulp aan te bieden. Je krijgt een inkijk in mijn carrière maar ook een stukje persoonlijke geschiedenis.

Ik heb als product marketeer DVD/Blu-ray ( ja, ja heel lang geleden) bij de webwinkel van Free Record Shop gewerkt met e-messenger (dit heet nu Clang). In principe maakte ik niet zelf de nieuwsbrief. Dit was nog in de tijd dat je hier aparte designers en e-mailbouwers voor had. Wel was ik verantwoordelijk voor de inhoud van de nieuwsbrieven vanuit mijn productgroep.

Verschillende e-mailmarketing software

Bij de bibliotheek van Schiedam werkte ik als enige verantwoordelijk voor de communicatie en marketing de ESP mailplus. Mailplus heet nu Spotler, Nederlandse software voor e-mail marketing automation en vond ik een fijn programma om mee te werken en ook goede service.
Vervolgens kwam ik bij Erfgoed Delft / Museum Prinsenhof in aanraking met een mailsysteem gekoppeld aan een Joomla website. Dit systeem had behoorlijke beperkingen en daarom ging ik opzoek naar een mailprogramma dat meer kon. Destijds was er nog weinig bekend over e-mail marketing en automation, maar Erfgoed Delft wilde graag makkelijke en mooie nieuwsbrieven versturen. Dit kon met Mailchimp en het was ook nog gratis tot op zekere hoogte. Het enige probleem was dat we werkten via het systeem van de gemeente en dat de gemeente hele strikte regels heeft over veiligheid. Zo konden we niet zelf automatisch de browsers updaten en was Internet Explorer de meest up-to-date browser. Terwijl Mailchimp het beste werkt met de laatste versie van Chrome.

Dit probleem van een hoge veiligheid bij overheidsinstanties kom ik ook tegen bij het versturen van mailings van Mailchimp. Voor een mogelijke oplossing, verwijs ik naar dit artikel.

Een klein stukje historie tussendoor

Na mijn HBO opleiding pr/voorlichting aan de Academie voor Journalistiek en Voorlichting in Tilburg ben ik gaan werken als pr-medewerker bij een technische groothandel. Na een paar jaar begon het te knagen. Ik heb altijd al een passie gehad voor alles dat met film en televisie te maken heeft. Getuige de vele plakboeken vol films en tv-series die ik had gekeken.


Mijn liefde om alles te bewaren en lijstjes ervan te maken is later online doorgegaan in WhatIWatch, Moviemeter, IMDB en sinds kort Letterboxd.
Ik wilde meer leren en te weten komen over film en televisie. Dus ging ik in 2002 weer fulltime studeren: Film- en televisiewetenschap aan de Universiteit van Utrecht. Op 25 oktober 2006 ontving ik mijn Master bul. In die tussentijd heb ik heel veel geleerd over film, televisie en bioscoopbezoek en de geschiedenis. Daarnaast heb ik stage gelopen bij Cinemart van het International Filmfestival Rotterdam en bij bioscoopconcern Wolff Cinema Groep in Utrecht.
Bij die laatste ben ik vervolgens blijven hangen als marketing-assistent. Ik moet diep graven maar volgens mij gebruikte we hier een systeem dat was gekoppeld aan de website en maakte het externe web bureau de nieuwsbrieven.

Gestart als freelancer

Na mijn tijd bij Museum Prinsenhof was het tijd om voor mijzelf te gaan werken. Het laatste jaar heb ik mee mogen helpen aan de herinrichting van het museum en mijn aandeel was het begeleiden van de bouw van een nieuwe website met daar aangekoppeld Mailchimp.
Dit was een mooi moment om in 2015 aan de slag te gegaan als adviseur en freelancer op het gebied van online communicatie en marketing gespecialiseerd in social media, Google en Mailchimp. Ik kwam al snel terecht als freelancer bij het kunstencentrum van Delft, De VAK. Deze organisatie was net overgegaan van gemeentelijke instelling naar coöperatie. Het biedt kunst- en cultuuronderwijs aan in de vrije tijd. De VAK maakt gebruik van een mailingsysteem dat door veel culturele organisaties wordt gebruikt: mailinglijst. Het mooie aan dit systeem is dat het aan bijvoorbeeld Adresdata kon worden gekoppeld waardoor je makkelijker mailings kunt versturen naar partijen waarvan jij niet de mailadressen in je systeem hebt zitten. Een grote plus is dat het een Nederlands bedrijf is en met een supersnelle helpdesk.

Templates, workshops en vraagbaak

Voor verschillende opdrachtgevers waaronder het Jenevermuseum heb ik in Mailchimp een template voor een nieuwsbrief gemaakt, advies uitgebracht over de strategie van de nieuwsbrieven en ook het versturen van de nieuwsbrieven verzorgd. Voor bijvoorbeeld het Jenevermuseum Schiedam heb ik een workshop gegeven hoe ze zelf verder aan de slag konden met de nieuwsbrief. Voor andere opdrachtgevers fungeer ik al eens Nederlandse Mailchimp helpdesk met kennis van specifieke wensen en eigenschappen van een culturele organisatie.

Vergelijking met andere mailingssystemen

Een groot nadeel vond ik dat een koppeling met andere systemen zoals een klant/student systeem toch maatwerk zou moeten worden. Mailchimp is een heel groot bedrijf en het heeft daarom ook vele mogelijkheden. Vele koppelingen met webshops, CRM-systemen en dergelijk zijn mogelijk. Hier zitten natuurlijk altijd voordelen en nadelen aan. Geen enkel systeem voldoet aan al jouw eisen, maar met Mailchimp kun je toch wel heel ver komen.

Maar ik sta altijd open om nieuwe dingen te leren, dat blijkt wel uit mijn korte geschiedenis hierboven, toch? Daarom ben ik een vergelijking aan het maken tussen Mailchimp en andere e-mailmarketing software.

Laat mij vooral in de opmerkingen of via mail weten welke mailingsysteem jij gebruikt. Wat is er fijn aan en wat zou het systeem anders of beter moeten doen? Ik ga dan een vergelijking voor je maken met Mailchimp.