Wat is het verschil tussen tags en groepen in Mailchimp?
Voordat ik het verschil tussen tags en groepen in Mailchimp ga uitleggen, vertel ik eerst iets over waarom je tags en/of groepen in Mailchimp moet gebruiken.
Specifiek mailen
Met tags en groepen en door segmenten te gebruiken kun je je doelgroep kleiner maken. Hierdoor kun je deze kleinere doelgroep specifieke informatie toesturen. Zo kun je cabaret bezoekers van je theater alleen informatie toesturen over cabaretvoorstellingen en af en toe ze proberen te verleiden om ook andere voorstellingen te bezoeken.
Je kunt mensen indelen op basis van aankopen of wanneer ze op een bepaalde link hebben geklikt. Hoe specifieker, hoe relevanter je mailings worden, hoe beter ze worden gelezen, hoe meer er wordt geklikt.
Door middel van tags, groepen en segmenten kan je specifieke mailings sturen naar bepaalde contacten.
Bijvoorbeeld: alle contacten met de tag ‘klant’ krijgen elke maand een update met de laatste aanbiedingen. Alle contacten in de groep installateur krijgen elk kwartaal een update van de laatste technische ontwikkelingen. Met een segment kun je een bepaalde filtering maken zoals je dit doet in bijv. Excel. Dit kan op basis van tags, groepen, maar ook op basis van datum van aanmelding of als iemand een bepaalde mail wel of niet heeft geopend.
Tags
Met tags geef je je contacten in je audience een bepaald label bijv. media, stakeholder, bezoeker of klant. Deze tags gebruik je om je lijst met contacten te filteren en op die manier een segment te maken waar naartoe je een campaign verstuurt. Met tags deel je je audience op een overzichtelijke manier in. Het brengt structuur aan in je lijst.
Tags zijn niet zichtbaar voor je contacten maar bedoeld voor je eigen interne gebruik. Tags voeg alleen jij toe aan een contact. Met tags deel je je relaties in op basis van de informatie die je van ze hebt.
Je voegt op verschillende manieren tags toe:
- Via de Tags pagina (Via Audience -> Manage contacts -> Tags.
Hier kun je tags aanmaken, aanpassen en bekijken. Je kunt hier ook direct een campaign naar toesturen. - Via de lijst met contacten, je audience kun je contacten aanvinken en taggen of untaggen.
- Je kunt ook in het contactprofiel van een contact een tag toevoegen of verwijderen.
Meer informatie over tags in Mailchimp.
Groepen
Een groep in Mailchimp is een verzameling contacten, onderverdeeld op basis van interesses of voorkeuren. Een groep bestaat uit een groepscategorie en groepsnamen.
Wanneer je wilt dat je contact zelf kan bepalen welke informatie deze persoon krijgt toegestuurd, ga je aan de slag met groepen. Groepen kun je zichtbaar maken zodat het contact deze zelf kan aan te vinken in het aanmeldformulier op bijvoorbeeld je website. Het contact in je lijst kan zelf deze aanpassen via 'wijzig mijn gegevens' onder in de footer van je mailing.
Net al bij tags kun je specifieke mailings maken per groep.
Groepen maak en beheer je hier. (Via Audience -> Manage contacts -> groups)
Per inschrijfformulier kun je kiezen om de groepen te tonen zodat de inschrijvers een keuze kan maken wat voor soort informatie ze geïnteresseerd in zijn.
Meer informatie over groups in Mailchimp.
Segmenten
Een segment is een filtering op de audience. Je kunt je lijst segmenteren op tags, groepen maar ook op het aantal keren dat het contact mailings heeft geopend of geklikt. Je kunt combinatie maken. Als je een betaald account hebt, kun je uitgebreidere filteringen maken. Een voorbeeld van een segment is de filter op alle contacten die uitgeschreven (unsubscribed) zijn. Hier vind je meer informatie hoe je het segment kunt maken of zo regelmatig je uitgeschreven contacten te archiveren.
Meer informatie over segmenten in Mailchimp.
Heb je nog vragen of wil je meer weten over tags, groups en segments in Mailchimp? Boek dan een afspraak.