Hoe kan ik zorgen dat mijn mailings vanuit Mailchimp goed aankomen?
Regelmatig krijg ik de volgende vragen: Hoe komt het dat mijn bounce rate van mijn mailing zo hoog is? Hoe kan ik zorgen dat mijn mailings goed aankomen? Waarom merkt Mailchimp zoveel mails aan als spam? Hoe verifieer ik mijn domein? Of hoe werkt die authenticatie in Mailchimp? In dit artikel geef ik antwoord op die vragen.
Een reden voor een hoge bounce rate kan zijn dat e-maillijsten handmatig of via een API worden toegevoegd aan een mailinglijst of zoals Mailchimp het noemt een ‘audience’. Doordat mensen zelf zich aanmelden via een aanmeldformulier op je website of via de app op een tablet bijvoorbeeld in museum of studieruimte, wordt de kans groter dat mailings goed aankomen. Er staan minder fouten in het e-mailadres. Mensen willen daadwerkelijk jouw informatie via mail ontvangen. Helaas kan je niet altijd voorkomen dat Mailchimp nieuwsbrieven in de spam terecht komen.
e-mail domein verificatie
Er zijn wel mogelijkheden om de kans zo klein mogelijk te maken dat jouw mailing in de spam terecht komt of helemaal niet door de filters van de mailclient komt. Om te zorgen dat je mailings vanuit Mailchimp zoals nieuwsbrieven, persberichten of uitnodigingen goed aankomen bij je contacten of nieuwsbriefleden is het van belang dat je je e-mail domein verifieert.
Dit betekent dat het e-mailadres van waaruit je de campaigns verstuurt, in mijn geval info@saskiasmit.nl, verifieert. Je verifieert je domein via een verificatie e-mail. Hier staat heel goed uitgelegd hoe je dit precies doet: https://mailchimp.com/help/verify-a-domain/
Authenticatie zorgt voor beter afleverbaarheid
Nog beter is om je domein te authentiseren (en vanaf 2024 essentieel). Hiermee stel je de echtheid van je domein vast waardoor de kans groter is dat de mailings goed in de mailboxen van je nieuwsbriefleden of contacten belanden.
Mailchimp voegt automatische authenticatie toe aan je marketingmails. Zo’n Domain Keys Identified Mail (DKIM) beschermt ontvangers van de mails tegen spam, malware en phishing. Het voorziet in een traceerbare ID waardoor de ISP (internet service provider) van je ontvanger weet dat je een echte, rechtmatige afzender bent. Hierdoor komen je mailings beter aan in de inbox van de ontvanger.
Hoe authentiseer je je eigen domein dat je niet via Mailchimp hebt aangeschaft?
Naast die automatische authenticatie is het aan te raden om je domein ook nog handmatig te authentiseren. Via je domeinhost zoals Realhosting pas je de DNS gegevens aan. Wanneer je dit hebt gedaan, lijkt het alsof je mailings vanuit je eigen domein worden verstuurd. Er staat dan 'via ‘info@saskiasmit.nl' bij de afzenden in plaats van 'via mailchimpapp.net’. Daarnaast krijgt je mail nog een extra ‘stempel’ mee met signed-by/ verzonden door: saskiasmit.nl. Dit alles oogt niet alleen professioneler, maar zorgt er voor dat de ontvangende e-mailsystemen jouw berichten verzonden vanuit jouw domein, vertrouwen.
Mailchimp heeft een handig uitleg gemaakt hoe je je DNS gegevens kunt aanpassen. Dat hier te vinden is: https://mailchimp.com/help/set-up-email-domain-authentication/
Ik zie bij veel Mailchimp nieuwsbrieven ( "via mcsv.net" of “on behalf of mcsv.net" staan in mijn Gmail inbox. Vanaf februari 2024 is het zo zijn dat jouw Mailchimp campaign hierdoor niet meer aankomen bij jouw contacten. (Zie de vereisten die Gmail en Yahoo stellen.)
Als je deze balk ziet wanneer je inlogt op je Mailchimp account dan moet je je domeinnaam authenticeren.
Wanneer je deze stappen hebt gevolgd, komt je nieuwsbrief beter aan bij je lezers en het ziet er ook nog eens professioneler uit.
Nog meer informatie: https://mailchimp.com/help/set-up-email-domain-authentication/
Wil je hier meer over weten of heb je een specifieke vraag? Als Mailchimp expert en officiële Mailchimp Partner kan ik je zeker helpen.
Boek direct een uurtje Eerste Hulp bij Mailchimp in mijn agenda!
Henry
op 06 Feb 2024Saskia Smit
op 09 Feb 2024