header merge tags

Hoe gebruik je merge tags in Mailchimp?

23 februari 2024

Wat zijn merge tags? Wanneer je je nieuwsbriefleden of contacten persoonlijk wilt aanspreken, kun je gebruik maken van samenvoegvelden/merge tags.

Persoonlijke aanhef

Wellicht ken je deze nog van de tijd dat je brieven samenvoegde in Word om een persoonlijke brief te versturen. Op dezelfde manier kon je ook etiketten samenvoegen en afdrukken. Dit deed je door een expertdocument te koppelen aan een brief- of etikettenformulier in Word. Door samenvoegvelden toe te voegen werden de persoonsgegevens zoals naam en adres uit het Excelbestand aan de brief gekoppeld. In mijn tijd als Pr-medewerker/Management Assistent heb ik dit regelmatig gedaan.

Dit is hetzelfde principe met de merge tags in Mailchimp. Merge tags bieden onder andere de mogelijkheid om je mailings persoonlijk te maken. Zo kun je je nieuwsbrief starten met ‘Hallo Saskia!’ i.p.v.. 'Hallo nieuwsbrieflezer!' of 'Beste relatie'.

Daarnaast zijn diverse tags beschikbaar om je campaigns aan te passen aan de wensen en behoeften van je contacten.

Wat zijn de randvoorwaarden?

Voor een aantal tags is het noodzakelijk dat je audience een aantal velden bevat in het aanmeldformulier zoals een naam. Wanneer je de RSS-feed content tag wilt gebruiken, moet je website wel een RSS-feed hebben. 😉

Waarom gebruik je merge tags?

Merge tags gebruik om je persoonlijke of dynamische content in je communicatie naar je publiek te gebruiken. Het geeft je mailing een persoonlijker tintje. Bovendien kun je een toegespitste mail sturen naar bijvoorbeeld een bepaald segment.

Ik heb bijvoorbeeld de tag *|LIST:RECENTX|* gebruikt om in mijn welkomstmail aan nieuwe contacten mijn laatst verstuurde mailings te laten zien.

Het is ook mogelijk om een poll of vragenlijst met de tag *|POLL:RATING:x|* Type or paste your poll question text here.  *|END:POLL|* of *|SURVEY|* in je mailing te gebruiken. Dit is handig als je wilt meten wat mensen vonden van de voorstelling, tentoonstelling of online cursus.

Welke mogelijkheden en samenvoegvelden zijn er?

Tags die te maken hebben met je publiek, je audience.

Informatie over en voor je contacten:

  • zoals deze 'Beste *|IF:FNAME|* *|FNAME|*, *|ELSE:|* Mailchimp gebruiker, *|END:IF|*'. Dus als FNAME, de (voor)naam, niet aanwezig is dan wordt ‘Mailchimp gebruiker’ gebruikt.


  • zoals het laten zien met welk e-mailadres ze zijn ingeschreven *|EMAIL|*

Tags die te maken hebben met het systeem zoals:

  • Social media deel links;
  • RSS-feed content;
  • Account informatie;
  • Vertaling van je nieuwsbrief;
  • en tags om contacten te laten uitschrijven, hun profiel aan te passen of om de mailing door te sturen.

Hoe voeg je een merge tag toe aan je nieuwsbrief?

Je kunt de merge tags knippen en plakken vanuit de cheatsheet

of je kunt in je e-mailbouwer uit het dropdownmenu een tag kiezen:

  • Contact info - bijv. *|FNAME|*
  • Lijst info - bijv. de naam van je lijst *|LIST:NAME|*
  • Lijst links - bijv.  afmeldlink *|UNSUB|*
  • Social media delen - bijv. stuur een Tweet *|TWITTER:TWEET|*
  • Socialmediaprofielen -  bijv. *|TWITTER:FULLPROFILE|*
  • Content info - bijv. *|FEED:https://www.saskiasmit.nl/feed|*

In Preview kun je checken of je merge tag werkt door het schuifje Enable live merge tag info aan te zetten.

Afbeelding enable live merge tag

Meer informatie op Mailchimp

Wil je hier meer over weten of heb je een specifieke vraag? Als Mailchimp expert en officiële Mailchimp Partner kan ik je zeker helpen.
Boek direct een uurtje Eerste Hulp bij Mailchimp in mijn agenda!
Reactie plaatsen