Header bij artikel Hoe bouw je een mailing op in Mailchimp?

Hoe bouw je een mailing op in Mailchimp?

06 september 2024

Waar moet een mailing of nieuwsbrief aan voldoen?

Veel gestelde vragen zijn: hoe maak je een goede nieuwsbrief en hoe bouw je een mail in Mailchimp op? Er zijn vele manieren maar je begint natuurlijk bij het begin...

Bepaal het doel van de campaign

Als eerste bepaal je het doel van de mailing met daaraan gekoppeld de doelgroep. Naar wie en waarom wil je deze mailing versturen? Wat moet het jou of je organisatie opleveren?

Een aantal voorbeeld vragen die je jezelf kunt stellen voordat je begint met het maken van een nieuwsbrief:

  • Wil je je (trouwe) bezoekers informeren over een nieuwe voorstelling of tentoonstelling?
  • Wil je (potentiële) klanten informatie geven over een nieuwe dienst of product?
  • Wat wil je dat je doelgroep doet na het lezen van de mail? Doorklikken, lezen of kopen?

Bepaal hoe je mail eruit moet zien

Houd in gedachte dat de mail wordt gelezen op een telefoon. Wanneer je voor je campaign gebruik hebt gemaakt van een responsive template in Mailchimp leidt dit tot een toename van kliks van 5 tot 15%. Lees hier meer over.

Met je doel en je doelgroep in je achterhoofd bepaal je de keuzen van een template.  Mailchimp geeft je al opties welke templates het beste zijn voor een bepaald doel. Mijn advies is om een basis template te kiezen en deze aan te passen aan jouw wensen.

De drag and drop blokken in de mailbouwer zijn heel eenvoudig te slepen en te verplaatsen zodat je later nog een tekst of een afbeelding op een andere plek kunt zetten.
Stap over van de classic builder en start met de new builder. Er zitten hier hele fijne mogelijkheden in om je mailing mooi vorm te geven. Niet meer in het blok klikken en dan rechts de tekst aanpassen, maar direct in het blok je tekst plaatsen.

Tip: gebruik bijvoorbeeld voor een e-mailcursus of een sales- of marketingfunnel de simpele tekst versie. Deze bevat zo weinig mogelijk opmaak, zodat het eruit alsof je een 'gewone' e-mail en geen nieuwsbrief krijgt.

De inhoud

  • Begin met het belangrijkste.
    Uit onderzoek blijkt dat een gemiddelde lezer ongeveer 15 seconden besteedt aan het lezen van een e-mail.  Dus start met je conclusie en som daarna pas je ondersteunende punten op.
  • Zorg dat de mail snel te lezen is.
  • Hou het zo kort mogelijk.
    Wanneer je meerdere boodschappen wilt communiceren, is het een idee om ze op te delen in een serie van e-mails. Je kunt ook ervoor zorgen dat het grootste gedeelte van je content achter de Call - to - Action (CTA) oftewel een 'lees meer' of 'bestel hier' button zit.
  • Maak het makkelijk voor je lezer en verdeel je tekst in hap klare brokken met de belangrijkste informatie bovenaan.
  • Gebruik een lettergrootte van 14 tot 16 pixels en gebruik niet meer dan 2 of 3 verschillende lettertypes en groottes.
  • Bouw je mail logisch op zodat er een logische volgorde zit tussen je content blokjes.
  • Check je mailing zowel op desktop als op mobile. Is de opbouw nog steeds logisch en zijn de teksten niet te lang.
    Dit doe je via Preview in je campaign:

screenshot preview in een campaign

Lees hier meer over de perfecte template

Onderwerp en voorbeeld tekst

Personaliseer

Uit onderzoek is gebleken dat het personaliseren van het onderwerp van de mailing of nieuwsbrief de open rate (hoe vaak je nieuwsbrief wordt geopend) verhoogd. De simpelste manier om dit te doen, is door de naam van je contact in het onderwerp te verwerken. Dit doe je door gebruik te maken van merge tags. Gebruik dit wel op een logische manier en niet te vaak.

Je kunt ook personaliseren door bijvoorbeeld het laatste gekochte product, voorstelling of tentoonstelling  in het onderwerp te verwerken. Dit kan natuurlijk alleen als je je ticket- of webshop aan Mailchimp hebt gekoppeld.

Wees wel relevant, eerlijk en oprecht. Het opbouwen van vertrouwen onder jouw publiek kost tijd maar als je niet voorzichtig bent, kun je dit vertrouwen zomaar binnen tel verliezen. Duidelijkheid overtreft dubbelzinnigheid. Je onderwerp moet duidelijk zijn en omschrijven wat je in de mail gaat vertellen. Communiceer een voordeel of toon waarde.

Houd je onderwerp sterk en niet te lang. Een lang onderwerp is over het algemeen niet meer zichtbaar in de inbox van de ontvanger en zeker niet op de schermpjes van een telefoon.

Gebruik emojis met mate. Het gebruik van een emoji in het onderwerp trekt de aandacht van je mail in een mailbox zeker op mobiele apparaten. Verschillende besturingssystemen laten een andere versie zien van de emoji, dus houd daar rekening mee.

Het is belangrijk het onderwerp van je mailings te testen op lengte, het gebruik van emoji en personalisering. Bij voorkeur stuur je een test naar verschillende mailboxen (gmail of outlook) en besturingssystemen (Android of iOS).

Van wie de mail afkomstig is, de ‘from’, is onderdeel van de onderwerp regel. Het staat namelijk direct naast het onderwerp in de inbox. Dit is dus zeer van invloed of je publiek je mail opent of niet. Het is dus belangrijk om je e-mail domein te authenticeren.

Het is slim om een A/B test te doen van mailing met twee verschillende ‘from’ namen. Bijvoorbeeld: From: Saskia van Saskia Smit - Mailchimpexpert of From: Saskia Smit.

Foto: Joanna Kosinska on Unsplash

Wil je hier meer over weten of heb je een specifieke vraag? Als Mailchimp expert en online communicatie en marketing deskundige kan ik je zeker helpen.
Boek direct een uurtje Eerste Hulp bij Mailchimp in mijn agenda!
Reactie plaatsen